Aktuální informace

Ústavu zdravotnických informací a statistiky
České republiky

Praha 10.9.2001

53

Poštovní šetření Zdraví a vstřícnost zdravotnického systému
(H&HSR 2000-2001)

Díl V.: Atributy vstřícnosti zdravotnického systému

Tato aktuální informace je zaměřena na základní popis té části šetření, která se zabývá zkoumáním vstřícnosti zdravotnického systému, jakožto jednoho ze základních cílů zdravotnického systému. Sledováním vstřícnosti se zjišťuje, co se děje, když jsou ve vzájemném kontaktu zdravotnický systém s pacientem. Zdravotnický systém zde představují poskytovatelé zdravotní péče, což jsou libovolná zdravotnická zařízení, respektive jejich zdravotničtí pracovníci, např. lékaři, zdravotní sestry, ošetřovatelky, sanitáři, apod. Snahou je dozvědět se, nakolik zdravotnický systém jedná s lidmi s úctou a zaměřuje se na jejich potřeby. K tomuto účelu bylo rozlišeno celkem 8 atributů, které se vstřícnosti dotýkají. Obsah pojmů charakterizujících jednotlivé atributy je následující:

DŮSTOJNOST

·      pacientovi je projevována úcta

·      tělesná vyšetření jsou prováděná bez přítomnosti cizích osob

DŮVĚRNOST ÚDAJŮ

·      záznamy o zdravotním stavu jsou udržovány v tajnosti

·      jednání s poskytovateli zdravotní péče je vedeno tak, že jiní lidé nemohou poslouchat, pokud to pacient nechce

SVOBODNÁ VOLBA

·      pacient má možnost si vybrat svého lékaře, zdravotní sestru nebo jiného zdravotnického pracovníka

·      pacient má možnost jít do jiného zdravotnického zařízení, pokud chce

RYCHLÁ DOSTUPNOST

·      vzdálenost a čas dojížďky k poskytovateli zdravotní péče jsou přiměřené

·      v naléhavém případě dostane pacient péči rychle

·      objednací doby na vyšetření jsou krátké a testy jsou prováděny rychle

·      krátké čekací seznamy u neakutních operací

SAMOSTATNOST

·      pacient má možnost se zapojit do rozhodování o své léčbě, pokud chce

·      poskytovatel pacienta požádá o svolení před tím, než zahájí léčbu nebo vyšetření

PROSTŘEDÍ NEBO OKOLÍ

·      prostornost, umístění, vybavení a větrání čekáren

·      čistota zdravotnických zařízení (včetně čistých toalet)

·      zdravé a chutné jídlo

SOCIÁLNÍ PODPORA

·      příbuzní mají možnost nosit pacientům jídlo a jiné dárky

·      svoboda vykonávání náboženských úkonů

KOMUNIKACE

·      lékař či jiný zdravotnický pracovník pacientovi pečlivě naslouchá

·      poskytovatel pacientovi vysvětlí vše tak, že tomu rozumí

·      pacient má čas zeptat se na nejasnosti

Dotazníky VSTŘÍCNOST obsahovaly otázku, který z uvedených atributů vstřícnosti je pro respondenta (ať navštívil zdravotnické zařízení či nikoliv) nejvíce, a který nejméně důležitý. Výsledky jsou uvedeny v následující tabulce. Při interpretaci výsledků je třeba vzít v úvahu výše uvedený obsah každého atributu.

Procento respondentů podle nejvíce a nejméně důležitého atributu vstřícnosti
zdravotnického systému

Atribut vstřícnosti

Nejvíce důležitý

Nejméně důležitý

muži

ženy

muži

ženy

Důstojnost

9,6

12,3

1,8

1,9

Důvěrnost údajů

3,9

3,9

7,3

5,0

Svobodná volba

16,6

11,9

3,0

1,9

Rychlá dostupnost

43,1

38,8

0,3

1,0

Samostatnost

2,7

3,9

5,1

5,6

Prostředí nebo okolí

1,2

0,6

4,5

6,6

Sociální podpora

0,3

0,2

77,3

76,6

Komunikace

22,6

28,3

0,6

1,5

Nejvíce důležitým atributem je pro muže i ženy rychlá dostupnost lékařské péče. Následuje komunikace, svobodná volba poskytovatele a důstojnost. Za nejméně důležitý respondenti považují v převážné většině sociální podporu. Mezi muži a ženami není významného rozdílu v posuzování nejvíce a nejméně důležitého cíle zdravotnického systému. Respondenti do 30 let (převážně zdravější část populace) považují častěji za nejdůležitější cíl komunikaci, méně pak rychlou dostupnost. Osoby se špatným subjektivním zdravím dávají mezi nejdůležitějšími cíly menší váhu svobodné volbě poskytovatele. Lidé, kteří nebyli v posledním roce u poskytovatele zdravotnických služeb, dávají u nejdůležitějšího cíle větší váhu svobodné volbě a menší váhu rychlé dostupnosti.

V dotaznících VSTŘÍCNOST se také zjišťovaly okolnosti návštěvy respondentů v ambulantních a lůžkových zařízeních, mimo jiné i otázky týkající se vstřícnosti v těchto zařízeních. Ke každému atributu (kromě sociální podpory v ambulantních zařízeních) zde byla jedna otázka na celkovou zkušenost respondenta s poskytovateli zdravotní péče ohledně tohoto atributu a případně i otázky další, zjišťující podrobnější údaje. Poznámky respondentů v dotaznících se často týkaly nemožnosti objektivního posouzení dodržování důvěrnosti údajů a také neschopnosti odpovědět na možnost svobodné volby poskytovatele a samostatnosti při rozhodování o péči, protože těmito otázkami se někteří z nich v souvislosti se zdravotní péčí vůbec nezabývali. Hodnocení odpovědí u těchto atributů může proto činit určité potíže.

Výsledky celkové zkušenosti s jednáním v ambulantních zařízeních udává následující tabulka (výsledky zatím nebyly standardizovány podle věku a pohlaví ani očištěny od subjektivních očekávání pacienta).

Hodnocení atributů vstřícnosti zdravotnického systému v ambulantních zařízeních (procento respondentů podle vlastní zkušenosti)

Atribut vstřícnosti

Muži

Ženy

velmi
dobrá
a dobrá

průměrná

špatná
a velmi
špatná

velmi
dobrá
a dobrá

průměrná

špatná
a velmi
špatná

Důstojnost

87,2

12,2

0,6

81,0

16,5

2,6

Důvěrnost údajů

90,7

7,2

2,2

91,4

6,7

1,8

Svobodná volba

79,0

14,0

7,0

80,6

13,1

6,3

Rychlá dostupnost

83,6

15,5

0,9

82,1

15,8

2,2

Samostatnost

69,7

22,1

8,2

64,4

24,9

10,8

Prostředí nebo okolí

77,8

19,3

2,9

69,2

26,5

4,2

Komunikace

83,9

14,1

2,0

76,3

19,6

4,0

Nejlépe respondenti hodnotili důvěrnost údajů a nejhůře samostatnost při rozhodování o léčbě. Relativně vysoký podíl respondentů nepříznivě hodnotí i svobodnou volbu poskytovatele. Muži hodnotí lépe než ženy důstojnost, kvalitu prostředí a komunikaci s poskytovateli.

Výsledky za lůžková zařízení udává další tabulka. Nejlépe respondenti hodnotí sociální podporu a nejhůře samostatnost při rozhodování o léčbě, a dále svobodnou volbu poskytovatele. Rozdíly mezi muži a ženami nejsou statisticky významné.

Hodnocení atributů vstřícnosti zdravotnického systému v lůžkových zařízeních (procento respondentů podle vlastní zkušenosti)

Atribut vstřícnosti

Muži

Ženy

velmi
dobrá
a dobrá

průměrná

špatná
a velmi
špatná

velmi
dobrá
a dobrá

průměrná

špatná
a velmi
špatná

Důstojnost

91,8

6,6

1,6

90,2

8,9

0,8

Důvěrnost údajů

91,2

8,8

-

91,7

7,3

0,9

Svobodná volba

83,9

8,9

7,1

79,3

17,1

3,6

Rychlá dostupnost

91,8

8,2

-

88,6

10,6

0,8

Samostatnost

81,0

13,8

5,2

78,0

15,3

6,8

Prostředí nebo okolí

86,4

11,9

1,7

78,0

18,7

3,3

Sociální podpora

93,1

6,9

-

98,2

1,8

-

Komunikace

90,2

9,8

-

84,4

13,9

1,6

Podle respondentů, kteří navštívili v posledním roce ambulantní i lůžkové zařízení, je v lůžkových zařízeních vstřícnost významně lepší u samostatnosti při rozhodování, o něco méně pak u důstojnosti, rychlé dostupnosti, kvality prostředí a komunikace.

Vypracoval: Ing. Jakub Hrkal