Aktuální informace Ústavu zdravotnických informací a statistiky |
|
Praha 10.9.2001 |
53 |
Poštovní šetření Zdraví a vstřícnost
zdravotnického systému
(H&HSR 2000-2001)
Díl V.: Atributy vstřícnosti zdravotnického systému
Tato aktuální informace je zaměřena na základní popis té části šetření, která se zabývá zkoumáním vstřícnosti zdravotnického systému, jakožto jednoho ze základních cílů zdravotnického systému. Sledováním vstřícnosti se zjišťuje, co se děje, když jsou ve vzájemném kontaktu zdravotnický systém s pacientem. Zdravotnický systém zde představují poskytovatelé zdravotní péče, což jsou libovolná zdravotnická zařízení, respektive jejich zdravotničtí pracovníci, např. lékaři, zdravotní sestry, ošetřovatelky, sanitáři, apod. Snahou je dozvědět se, nakolik zdravotnický systém jedná s lidmi s úctou a zaměřuje se na jejich potřeby. K tomuto účelu bylo rozlišeno celkem 8 atributů, které se vstřícnosti dotýkají. Obsah pojmů charakterizujících jednotlivé atributy je následující:
· pacientovi je projevována úcta
· tělesná vyšetření jsou prováděná bez přítomnosti cizích osob
· záznamy o zdravotním stavu jsou udržovány v tajnosti
· jednání s poskytovateli zdravotní péče je vedeno tak, že jiní lidé nemohou poslouchat, pokud to pacient nechce
· pacient má možnost si vybrat svého lékaře, zdravotní sestru nebo jiného zdravotnického pracovníka
· pacient má možnost jít do jiného zdravotnického zařízení, pokud chce
· vzdálenost a čas dojížďky k poskytovateli zdravotní péče jsou přiměřené
· v naléhavém případě dostane pacient péči rychle
· objednací doby na vyšetření jsou krátké a testy jsou prováděny rychle
· krátké čekací seznamy u neakutních operací
· pacient má možnost se zapojit do rozhodování o své léčbě, pokud chce
· poskytovatel pacienta požádá o svolení před tím, než zahájí léčbu nebo vyšetření
· prostornost, umístění, vybavení a větrání čekáren
· čistota zdravotnických zařízení (včetně čistých toalet)
· zdravé a chutné jídlo
· příbuzní mají možnost nosit pacientům jídlo a jiné dárky
· svoboda vykonávání náboženských úkonů
· lékař či jiný zdravotnický pracovník pacientovi pečlivě naslouchá
· poskytovatel pacientovi vysvětlí vše tak, že tomu rozumí
· pacient má čas zeptat se na nejasnosti
Dotazníky VSTŘÍCNOST obsahovaly otázku, který z uvedených atributů vstřícnosti je pro respondenta (ať navštívil zdravotnické zařízení či nikoliv) nejvíce, a který nejméně důležitý. Výsledky jsou uvedeny v následující tabulce. Při interpretaci výsledků je třeba vzít v úvahu výše uvedený obsah každého atributu.
Procento respondentů podle nejvíce a nejméně
důležitého atributu vstřícnosti |
||||
Atribut vstřícnosti |
Nejvíce důležitý |
Nejméně důležitý |
||
muži |
ženy |
muži |
ženy |
|
Důstojnost |
9,6 |
12,3 |
1,8 |
1,9 |
Důvěrnost údajů |
3,9 |
3,9 |
7,3 |
5,0 |
Svobodná volba |
16,6 |
11,9 |
3,0 |
1,9 |
Rychlá dostupnost |
43,1 |
38,8 |
0,3 |
1,0 |
Samostatnost |
2,7 |
3,9 |
5,1 |
5,6 |
Prostředí nebo okolí |
1,2 |
0,6 |
4,5 |
6,6 |
Sociální podpora |
0,3 |
0,2 |
77,3 |
76,6 |
Komunikace |
22,6 |
28,3 |
0,6 |
1,5 |
Nejvíce důležitým atributem je pro muže i ženy rychlá dostupnost lékařské péče. Následuje komunikace, svobodná volba poskytovatele a důstojnost. Za nejméně důležitý respondenti považují v převážné většině sociální podporu. Mezi muži a ženami není významného rozdílu v posuzování nejvíce a nejméně důležitého cíle zdravotnického systému. Respondenti do 30 let (převážně zdravější část populace) považují častěji za nejdůležitější cíl komunikaci, méně pak rychlou dostupnost. Osoby se špatným subjektivním zdravím dávají mezi nejdůležitějšími cíly menší váhu svobodné volbě poskytovatele. Lidé, kteří nebyli v posledním roce u poskytovatele zdravotnických služeb, dávají u nejdůležitějšího cíle větší váhu svobodné volbě a menší váhu rychlé dostupnosti.
V dotaznících VSTŘÍCNOST se také zjišťovaly okolnosti návštěvy respondentů v ambulantních a lůžkových zařízeních, mimo jiné i otázky týkající se vstřícnosti v těchto zařízeních. Ke každému atributu (kromě sociální podpory v ambulantních zařízeních) zde byla jedna otázka na celkovou zkušenost respondenta s poskytovateli zdravotní péče ohledně tohoto atributu a případně i otázky další, zjišťující podrobnější údaje. Poznámky respondentů v dotaznících se často týkaly nemožnosti objektivního posouzení dodržování důvěrnosti údajů a také neschopnosti odpovědět na možnost svobodné volby poskytovatele a samostatnosti při rozhodování o péči, protože těmito otázkami se někteří z nich v souvislosti se zdravotní péčí vůbec nezabývali. Hodnocení odpovědí u těchto atributů může proto činit určité potíže.
Výsledky celkové zkušenosti s jednáním v ambulantních zařízeních udává následující tabulka (výsledky zatím nebyly standardizovány podle věku a pohlaví ani očištěny od subjektivních očekávání pacienta).
Hodnocení atributů vstřícnosti zdravotnického systému v ambulantních zařízeních (procento respondentů podle vlastní zkušenosti) |
||||||
Atribut
vstřícnosti |
Muži |
Ženy |
||||
velmi |
průměrná |
špatná |
velmi |
průměrná |
špatná |
|
Důstojnost |
87,2 |
12,2 |
0,6 |
81,0 |
16,5 |
2,6 |
Důvěrnost údajů |
90,7 |
7,2 |
2,2 |
91,4 |
6,7 |
1,8 |
Svobodná volba |
79,0 |
14,0 |
7,0 |
80,6 |
13,1 |
6,3 |
Rychlá dostupnost |
83,6 |
15,5 |
0,9 |
82,1 |
15,8 |
2,2 |
Samostatnost |
69,7 |
22,1 |
8,2 |
64,4 |
24,9 |
10,8 |
Prostředí nebo okolí |
77,8 |
19,3 |
2,9 |
69,2 |
26,5 |
4,2 |
Komunikace |
83,9 |
14,1 |
2,0 |
76,3 |
19,6 |
4,0 |
Nejlépe respondenti hodnotili důvěrnost údajů a nejhůře samostatnost při rozhodování o léčbě. Relativně vysoký podíl respondentů nepříznivě hodnotí i svobodnou volbu poskytovatele. Muži hodnotí lépe než ženy důstojnost, kvalitu prostředí a komunikaci s poskytovateli.
Výsledky za lůžková zařízení udává další tabulka. Nejlépe respondenti hodnotí sociální podporu a nejhůře samostatnost při rozhodování o léčbě, a dále svobodnou volbu poskytovatele. Rozdíly mezi muži a ženami nejsou statisticky významné.
Hodnocení atributů vstřícnosti zdravotnického systému v lůžkových zařízeních (procento respondentů podle vlastní zkušenosti) |
||||||
Atribut
vstřícnosti |
Muži |
Ženy |
||||
velmi |
průměrná |
špatná
|
velmi |
průměrná |
špatná
|
|
Důstojnost |
91,8 |
6,6 |
1,6 |
90,2 |
8,9 |
0,8 |
Důvěrnost údajů |
91,2 |
8,8 |
- |
91,7 |
7,3 |
0,9 |
Svobodná volba |
83,9 |
8,9 |
7,1 |
79,3 |
17,1 |
3,6 |
Rychlá dostupnost |
91,8 |
8,2 |
- |
88,6 |
10,6 |
0,8 |
Samostatnost |
81,0 |
13,8 |
5,2 |
78,0 |
15,3 |
6,8 |
Prostředí nebo okolí |
86,4 |
11,9 |
1,7 |
78,0 |
18,7 |
3,3 |
Sociální podpora |
93,1 |
6,9 |
- |
98,2 |
1,8 |
- |
Komunikace |
90,2 |
9,8 |
- |
84,4 |
13,9 |
1,6 |
Podle respondentů, kteří navštívili v posledním roce ambulantní i lůžkové zařízení, je v lůžkových zařízeních vstřícnost významně lepší u samostatnosti při rozhodování, o něco méně pak u důstojnosti, rychlé dostupnosti, kvality prostředí a komunikace.
Vypracoval: Ing. Jakub Hrkal