Aktuální informace Ústavu zdravotnických informací a statistiky |
|
Praha 6.11.2001 |
69 |
Poštovní šetření Zdraví a vstřícnost zdravotnického systému (H&HSR 2000-2001)
Díl VIII.: Podrobnější přehled výsledků hodnocení vstřícnosti
Již dříve byl objasněn obsah jednotlivých atributů vstřícnosti zdravotnického systému, uvedeny nejvíce a nejméně důležitý z nich a popsáno rozdělení zkušenosti respondentů podle jednotlivých atributů v ambulantních a lůžkových zařízeních. V této informaci poskytujeme výsledky za širší okruh otázek, které byly obsaženy v dotaznících VSTŘÍCNOST, a které se jednotlivých atributů vstřícnosti dotýkaly. Pro každý atribut je zobrazena jedna tabulka. V první části tabulky jsou odpovědi za cekovou zkušenost ve zdravotnických a lůžkových zařízeních, ve druhé části pak odpovědi na některé dílčí oblasti související s tímto atributem. Všechny ukazatele byly přepočteny na věkové složení České republiky k 1.1.2001.
Důstojnost
Celková zkušenost s důstojným zacházením byla lépe hodnocena v nemocnicích. Jednání zdravotnického personálu bylo podle respondentů lepší než jednání administrativních pracovníků. Muži uvedli, že zdravotnický personál s nimi jednal s větší úctou, než uvedly ženy.
Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (důstojnost) |
||||
Jaká je Vaše celková zkušenost: |
velmi |
dobrá |
průměrná |
špatná |
§ s důstojným
zacházením u zdravotnických služeb? |
29,4 |
51,6 |
16,8 |
2,2 |
§ s ohleduplným
zacházením v nemocnici? |
50,5 |
38,3 |
9,3 |
1,9 |
Jak často: |
vždy |
obvykle |
někdy |
nikdy |
§ s Vámi
lékaři, sestry nebo ostatní poskytovatelé zdravotní péče jednali s úctou? |
55,0 |
36,9 |
8,0 |
0,1 |
§ s Vámi
jednali administrativní pracovníci (sekretářky, sanitáři, pracovnice na
příjmu) s úctou? |
39,2 |
43,3 |
10,7 |
6,8 |
§
byly tělesná vyšetření a léčby, provedeny
s ohledem na Vaše soukromí? |
58,5 |
30,3 |
7,7 |
3,5 |
Důvěrnost údajů
Zkušenosti se zachováváním důvěrnosti údajů není mezi nemocnicemi a ambulantními zařízeními významná. Většina respondentů se domnívá, že lékaři dodržují mlčenlivost o jejich osobních údajích.
Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (důvěrnost údajů) |
||||
Jaká je Vaše celková zkušenost: |
velmi |
dobrá |
průměrná |
špatná |
§ s ochranou
Vašich důvěrných údajů ve zdravotnickém zařízení? |
50,1 |
39,7 |
7,8 |
2,4 |
§ s ochranou
Vašich důvěrných údajů v nemocnici? |
46,9 |
43,5 |
8,8 |
0,7 |
Jak často: |
vždy |
obvykle |
někdy |
nikdy |
§ byla
jednání s lékařem, sestrou nebo jiným poskytovatelem zdravotní péče
činěna soukromě, takže další lidé nemohli vyslechnout to, o čem se mluvilo? |
56,8 |
27,1 |
11,3 |
4,8 |
§ dodržel
lékař, sestra nebo jiný poskytovatel zdravotní péče mlčenlivost o Vašich
osobních údajích? To znamená, že bez Vašeho souhlasu nemohl být o Vašem
zdravotním stavu nikdo informován.*) |
63,0 |
8,8 |
2,1 |
0,7 |
*)
25,4 % respondentů odpovědělo na tuto otázku „Nevím“ |
Samostatnost při rozhodování
Celková zkušenost se samostatným rozhodováním je lépe hodnocena v nemocnicích. Relativně velká část respondentů uvedla, že nebyli zapojeni do rozhodování o péči nebo si od nich lékaři nevyžádali svolení před zahájením léčby.
Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (samostatnost) |
||||
Jaká je Vaše celková zkušenost se zapojením: |
velmi |
dobrá |
průměrná |
špatná |
§ do
rozhodování o péči nebo léčbě v té míře, v jaké byste chtěl/a? |
20,6 |
42,3 |
25,8 |
11,3 |
§ do
rozhodování o péči nebo léčbě v té míře, v jaké byste chtěl/a,
během vašeho pobytu v nemocnici? |
33,3 |
43,6 |
16,0 |
7,1 |
Jak často: |
vždy |
obvykle |
někdy |
nikdy |
§ Vás lékaři,
sestry nebo ostatní poskytovatelé zdravotní péče zapojili do rozhodování o
péči, léčbě či testech v takové míře,
v jaké byste chtěl/a? *) |
32,3 |
37,5 |
19,3 |
10,9 |
§ si
před zahájením léčby nebo testů od Vás lékaři, sestry nebo ostatní poskytovatelé
zdravotní péče vyžádali svolení? |
35,6 |
22,5 |
16,2 |
25,7 |
*)
Odpovídalo 85 % respondentů, kteří předtím uvedli, že byla přijata nějaká
rozhodnutí o léčbě či testech |
Komunikace mezi pacientem a poskytovatelem zdravotní péče
Komunikace mezi pacienty a poskytovateli zdravotní péče je lépe hodnocena v nemocnicích. Ženy posuzují komunikaci vesměs hůře než muži.
Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (komunikace) |
||||
Jaká je Vaše celková zkušenost: |
velmi |
dobrá |
průměrná |
špatná |
§ s komunikací
s poskytovateli zdravotní péče? |
27,1 |
50,6 |
18,7 |
3,6 |
§ s komunikací
s poskytovateli zdravotní péče během vašeho pobytu v nemocnici? |
42,9 |
42,2 |
13,7 |
1,2 |
Jak často Vám lékaři, sestry nebo ostatní poskytovatelé
zdravotní péče: |
vždy |
obvykle |
někdy |
nikdy |
§ pečlivě
naslouchali? |
52,3 |
36,8 |
10,1 |
0,8 |
§ vysvětlili
vše srozumitelně? |
48,1 |
33,7 |
16,4 |
1,8 |
§ nechali
čas, abyste měl/a možnost položit otázky týkající se Vašich zdravotních
problémů či léčby? |
47,2 |
32,8 |
16,4 |
3,6 |
Rychlá dostupnost zdravotní péče
Celková zkušenost s rychlou dostupností je lépe hodnocena v nemocnicích. 95 % respondentů uvedlo, že se jim dostalo nemocniční péče včas.
Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (rychlá dostupnost) |
||||
Jaká je Vaše celková zkušenost s tím: |
velmi |
dobrá |
průměrná |
špatná |
§ jak rychle
se Vám ve zdravotnickém zařízení věnovali? |
27,1 |
53,3 |
17,9 |
1,7 |
§ jak
rychle se Vám v nemocnici věnovali? |
50,0 |
39,5 |
9,9 |
0,6 |
Když jste potřeboval/a péči dostalo se Vám jí
včas, tak jak jste potřeboval/a? |
vždy |
obvykle |
někdy |
nikdy |
61,6 |
32,0 |
6,1 |
0,3 |
|
Když
jste byl/a v nemocnici, jak často Vám byla, od lékařů a sester,
pozornost věnována tak rychle, jak jste potřeboval/a? |
vždy |
obvykle |
někdy |
nikdy |
66,5 |
32,3 |
1,3 |
- |
Kvalita prostředí a základního vybavení
Celková zkušenost s kvalitou prostředí je opět lépe hodnocena v nemocnicích. Relativně velká část respondentů byla méně spokojena s kvalitou čekáren a hodnotí ji hůře než čistotu ve zdravotnických zařízeních.
Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (prostředí nebo okolí) |
||||
Jaká je Vaše celková zkušenost : |
velmi |
dobrá |
průměrná |
špatná |
§ s kvalitou
prostředí, například prostorností, umístěním, zařízením, větráním a čistotou,
ve zdravot. zařízeních? *) |
18,2 |
51,9 |
25,3 |
4,5 |
§ s kvalitou
prostředí, například prostorností, umístěním, zařízením, větráním a čistotou,
v lůžkových zařízeních? |
33,1 |
44,4 |
18,1 |
4,4 |
Jak byste hodnotil/a: |
velmi |
dobrá |
průměrná |
špatná |
§ základní
úroveň čekáren, například prostornost, umístění, vybavení a větrání? *) |
12,8 |
37,2 |
35,8 |
14,0 |
§ čistotu
ve zdravotnických zařízeních? *) |
30,1 |
54,5 |
13,6 |
1,8 |
*)
Zbytek respondentů odpovědělo: „Nepoužitelné - návštěva u mě doma“ |
Přístup k síti sociální podpory
Sociální podpora byla zjišťována pouze v nemocnicích. Respondenti ji hodnotí velmi dobře, což je zřejmě způsobeno i tím, že jí nepřikládají, vzhledem k možná nepříliš vhodnému vyjádření obsahu tohoto atributu, velký význam.
Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (sociální podpora) |
||||
Jaká je Vaše celková zkušenost s možností
být v kontaktu s rodinou, přáteli a udržovat sociální a/nebo
náboženské zvyky, během Vašeho pobytu v nemocnici? |
velmi |
dobrá |
průměrná |
špatná |
64,2 |
31,8 |
4,0 |
- |
|
Jak velký problém, jestli nějaký, byl, během
Vašeho pobytu v nemocnici: |
žádný |
mírný |
průměrný |
vážný |
§ aby
nemocnice umožnila Vaší rodině a přátelům postarat se o Vaše osobní potřeby (např.
nošení oblíbeného jídla, hygienických potřeb, atd.)? |
88,5 |
7,7 |
2,6 |
1,3 |
§
aby Vám nemocnice umožnila vykonávat náboženské
a tradiční úkony, pokud jste chtěl/a? |
98,4 |
- |
0,8 |
0,8 |
Možnost svobodné volby poskytovatele zdravotnických služeb
Rozdíl zkušeností se svobodnou volbou není mezi nemocnicemi a ambulantními zařízeními významná.
Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (svobodná volba) |
||||
Jaká je Vaše celková zkušenost s možností: |
velmi |
dobrá |
průměrná |
špatná |
§ vybrat
si poskytovatele zdravotní péče nebo službu podle vlastní volby? |
32,1 |
45,5 |
14,9 |
7,6 |
§ pobývat
v lůžkovém zařízení podle vlastní volby? |
39,6 |
40,3 |
14,8 |
5,4 |
Jak velký problém, jestli nějaký, byl: |
žádný |
mírný |
průměrný |
vážný |
§ vybrat
si, mezi dostupnými poskytovateli zdravotní péče, tj. mezi lékaři,
sestrami a dalšími, takové, se kterými byste byl/a spokojený/a? |
68,0 |
14,1 |
12,8 |
5,1 |
§ využít
jiného zdravotnického zařízení, než toho, které obvykle navštěvujete? *) |
51,0 |
9,2 |
4,8 |
4,0 |
*)
31,0 % respondentů odpovědělo na tuto otázku „Nepoužitelné (nezkoušel/a
jsem)“ |
Závěr
Tato aktuální informace měla pouze podat podrobnější přehled výsledků týkajících se jednotlivých atributů vstřícnosti zdravotnického systému. Na závěr uvádíme stručné shrnutí výsledků. Zajímavým výsledkem je, že respondenti hodnotili zkušenost s poskytovateli u většiny atributů lépe v nemocnicích. To může být způsobeno buď opravdu lepším vztahem k pacientům v nemocnicích nebo jen odlišným vnímáním vstřícnosti mezi těmito zařízeními. Nejlépe respondenti hodnotili ve zdravotnických zařízeních důvěrnost údajů, nejhůře samostatnost při rozhodování. Je třeba znovu upozornit, že hodnocení odpovědí u důvěrnosti údajů, svobodné volby a samostatnosti při rozhodování je ztíženo tím, že někteří respondenti nemají s těmito oblastmi větší zkušenost.
Vypracoval: Ing. Jakub Hrkal